Čapí hnízdo v Bohuslavicích

Oficiální stránka fanoušků čapího hnízda na komíně firmy KARA v Bohuslavicích u Trutnova

Příběh čapího hnízda (Český rozhlas Hradec Králové)

Po osmi měsících jsem byl opět pozván, abych vystoupil v Českém rozhlasu Hradec Králové v ranním pořadu Host ve studiu s moderátorem Jakubem Schmidtem. Tématem tentokrát byla jarní migrace čápů a novinky nejen z Kafkova komína. Cestou jsem se rozhodně nenudil, neboť cestování s Českými drahami má pro mne vždy příchuť dobrodružství. Nejinak tomu bylo i dnes, kdy putování okořenila výluka mezi Českou Skalicí a Jaroměří.

Co jsem zažil na cestách

Na cestu jsem vyrazil rychlíkem v sedm hodin ráno za krásného slunečného počasí. Takové jsem snad za svých cest do rozhlasu ještě nezažil. V Červeném Kostelci jsme přestoupili do autobusu náhradní dopravy, což mi znemožnilo kontrolu čapího hnízda ve Studnici i u Jaroměře. Do Jaroměře jsme po zastávce v České Skalici dorazili zhruba s 15 minutami zpoždění. Po zbytek cesty do Hradce Králové jsem debatoval o čápech s průvodčím i spolucestujícími, kontrolujíce při tom neustále nervózně hodinky. Na tamější hlavní nádraží se vlak přiřítil se sekerou zatnutou na značce 20 minut. Nezbývalo než nasadit indiánský běh. Vše dobře dopadlo a do studia jsem se dostal včas.

Při cestě zpět si rychlík odvážel akademickou čtvrthodinku už z krajského města. V Jaroměři jsme přestoupili do autobusu a hurá na sever. Na výjezdu z města jsem konečně spatřil čapí hnízdo – podložku na zbytku borovice. Čápi na ní však nebyli. O to víc mě potěšil pohled při jízdě po obchvatu České Skalice. Ještě přes městem na pravé straně silnice vláčel pole traktor. A za ním se procházela čapí dvojka a pilně zobala. Třetí čáp se vznášel ve vzduchu nad nimi. V Červeném Kostelci jsme přesedlali zpátky na koleje a svůj dnešní výlet jsem zakončil o půl hodiny později proti plánu.

Z rozhlasu

Doslovný přepis rozhovoru spolu s fotografiemi si můžete přečíst v článku přímo na webu Českého rozhlasu Hradec Králové (zahraniční návštěvníci si ho tak mohou přeložit). Součástí článku je i zvukový záznam pořadu a odkazy na starší vystoupení. Níže připojené video od Lukáše Rongeho pak kombinuje zvukový záznam se záběry webové kamery v rozhlasovém studiu. Pouze dodám, že ke konci rozhovoru jsem chybně (uvědomil jsem si to až při poslechu záznamu) uvedl dobu od vylíhnutí čápat po jejich první let. Nejedná se o jeden, ale dva měsíce. Ve věku jednoho měsíce jsou čápata většinou kroužkována. Též děkuji Evě Bukanské za večerní přání v písničkách od srdce (naleznete pod videem).

10 komentářů

1. Pane Tomáši, chci Vám upřímně poděkovat, nejen za tento rozhovor, ale i za celkový přístup k pozorovatelům čapích hnízd. Za Vaše znalosti, o které se s námi dělíte, za zpravodajskou službu na chatu i na tomto webu. Za přepisy mluveného slova, což je služba vskutku nadstandartní. Jako neslyšící to dokážu opravdu ocenit, protože zdaleka ne na všech úřadech /i sociálních / a ve zdravotnických službách toto nezohledňují. Přeji Vám hodně zdraví a elánu. Díky za to, že jste. Sezimová - Sema

2. Moc hezký rozhovor i s písničkou na přání na závěr. Jen tak dál Tomáši a zdravíme z Jizerských hor.

3. Here in England, we're very accustomed to the Rail Substitute Bus Service, especially when you're trying to reach an important meeting on time. I'm glad to hear you flew over this little difficulty and look forward to reading the script (after Mr Google has translated it). Thanks for all your insights and information.

4. Také jsem si záznam pustila a jsem ráda, že Rádio HK zařazuje povídání o čápech s Tomášem Prouzou do svého programu. Ráda jeho povídání slyším a vidím i moderátory, jak nadšeně spolupracují při rozhovoru. Přeji všem co největší radost ze společného zájmu ☺

5. Dobrý večer je to velice zajímavé člověk neznalý to velice vnímá a ja dekuji za takové zprávy jsem velice ráda za tyto zprávy dekuji

6. Večerníček zase pěkný. Popis cesty do studia ČRo byl báječný. Vzpomínám na popisování rozdílu v cestování mezi ČD a Japonskem a to Jiřím Krampolem v jakémsi zábavném pořadu. To bylo ale již dávno, tak dávno že dnes je to veselejší.Rozhlas v Hradci je výborný.Tvoje povídání o Bohunce a novém obsazení našeho hnízda, spolu s Lukášovým videem, se líbí a má úspěch. Dovolte mi vám za vše poděkovat.

7. Já jsem se dívala. Úžasné, že Hradec nezapomněl na čapí osazence. Moc hezké vyprávění díky Tomášovi. 👍🙏